ده تا بودیم، مسخره‌مان کردند، شدیم ۵۰۰ تا

مجله فارس پلاس؛ حامد طالبی: چند سالی هست که کلاه قرمزی و رفقایش، شکرستانی‌ها، قهرمانان شاهنامه، جناب خان و خیلی از شخصیت‌های ایرانی محبوب بچه‌ها، پایشان به لوازم‌التحریر بچه‌ها باز شده. این تغییر، با استقبال خریداران هم همراه بوده. بالاخره دانش آموز هست و نوشت افزارش؛ تازه درصورتیکه کودک درون پدر و مادر هم بیدار باشد که واویلا!

با سعید حسینی به گفت و گو نشسته‌ایم. جوانی دهه شصتی که مدیرعامل مجمع تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی-اسلامی هست ولی بیش از آنکه شخصیت حقیقی و حقوقی خودش مطرح باشد، شیرینی نتایج تلاش‌هایش ازبرای مردم محسوس شده هست.

 

* وضعیت استقبال مردم از نوشت افزار ایرانی چطور هست؟

میزان استقبال و خرید مردم هر سال بیشتر می شود. درون سال اول حدود ۱۰ تولیدکننده درون نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی حضور داشتند که درون سال ۹۷ این تعداد به ۱۰۰ تولیدکننده رسید. این رشد و تنوع محصولات و تولیدکنندگان سبب استقبال روزافزون مردم شده و متقابلا استقبال مردمی سبب افزایش انگیزه تولیدکنندگان ایرانی ازبرای تولید انواع محصولات تازه. درون فضای رسانه‌ای نیز هر سال شاهد اتفاقات بهتری هستیم.

* مردم تولیدات مرغوب ایرانی را دوست دارند ولی به چه دلیل قیمت نوشت‌افزار ایرانی از محصولات خارجی گران‌تر هست؟

این نکته تقریبا درون تمام حوزه ها وجود دارد. مثلا درون چین شرایط تولید، نیروی انسانی، امتیازهایی که ازبرای صادرات قائل می‌شوند و عوامل متعدد دیگر به شکل‌ای هست که قیمت تمام شده محصول پایین می‌آید ولی حداقل درون بحث نوشت‌افزار، قسمت زیادی از تولیدات خارجی که با عنوان برند وارد کشور می‌شوند، برندهای اصلی نیستند و به اصطلاح فیک (جعلی) هستند.
ولی باز هم تنها شاخصی که مردم درون نظر می‌گیرند، قیمت هست. به همین دلیل لازم هست که نهادهایی مانند استاندارد و رسانه‌ها به مساله کیفیت محصولات ورود جدی‌تری داشته باشند. 
یک مثال می‌زنم، مثلا خودکار باید حدود ۵۰۰ متر بنویسد که طبیعتا به صورت معمول قابل سنجش نیست ولی درصورتیکه توسط نهادهای متولی، سنجش و قیاس دقیقی صورت گیرد، معلوم می‌شود که نوشت‌افزار ایرانی برخلاف تصور بعضی از مردم، باکیفیت‌تر و استانداردتر از بسیاری از محصولات وارداتی هست و درصورتیکه یک خودکار خارجی ارزان‌تر هست، بخشی از کیفیت آن را پایین آورده‌اند.

شما هم نمی توانید با کاهش کیفیت، قیمت تمام شده را پایین بیاورید؟

بعضی کالاهای خارجی ازبرای پایین آوردن قیمت تمام شده از موادی که ازبرای بچه ها ضرر دارد استفاده کردن می‌کنند؛ مثلاً درون کیف ماژیک و … طبیعتا ما نمی‌توانیم دست به چنین کاری بزنیم. استفاده کردن از مواد مضر به مراتب درون نوشت‌افزار داخلی کم هست چون برندها واقعی هستند، تولیدکننده معلوم هست و موضوع قابل پیگیری هست ولی درون واردات اینگونه نیست. واردکننده بر اساس منافع خود هر سال یک برند فیک ارزان‌قیمت را وارد می‌کند و بعداً هم معلوم نیست که دیگر از آن برند چیزی وارد شود یا خیر. الان درون کیف، محصولاتی هست که از مواد بازیافتی استفاده کردن می‌کنند؛ همان کیف‌هایی که بوی نامناسب شبیه مواد نفتی می‌دهند.

* شرایط ارزی کشور چه تاثیری درون تفاوت قیمت نوشت افزار ایرانی و خارجی داشته هست؟

تفاوت قیمت کمتر شده هست و همین می تواند موقعیتی باشد که موضوع کیفیت کالاها و حتی استفاده کردن از مواد مضر ازبرای کودکان درون کالاهای وارداتی به خوبی اطلاع‌رسانی شود تا مردم بتوانند انتخاب درستی داشته باشند.

* با وجود توضیحاتی که درون زمینه تلاش ازبرای کیفیت نوشت افزار ایرانی ارائه دادید، ولی به نظر می رسد درون زمینه توزیع با مشکلاتی مواجه هستید. مثلا ارائه محصولات شما تقریبا محدود به نمایشگاه آخر تابستان هست یا کار خاصی ازبرای توزیع درون شهرستان ها نداشته‌اید.

 بله، عمده فروش ما، فروش‌های نمایشگاهی هست چون رفتار مصرف‌کننده ایرانی اینگونه هست که درون آخر تابستان یا همان فصل پیک، خرید لوازم‌التحریر را انجام می‌دهند. ولی اینکه درون سایر ایام سال درون تهران و شهرستان‌ها دسترسی به نوشت‌افزار ایرانی کم هست، به این دلیل هست که بازارهای ما هم اکنون تغییر رفتار نداد‌ه‌اند و هم اکنون باور اینکه کالای ایرانی هم می‌تواند به خوبی به فروش برسد به وجود نیامده. درون این زمینه با توجه به افزایش حمایت رسانه‌ها از کالاهای ایرانی مردم ما جلوتر از فروشندگان هستند.

البته ما ناامید نیستیم و باورمان این هست که این تغییر به تدریج درون حال اتفاق افتادن هست و کاملا معلوم هست که سال به سال تعداد توزیع‌کنندگان محصولات ایرانی درون سراسر کشور بیشتر می‌شود. ما سال اول حدود ۱۰ فروشگاه داشتیم که نوشت‌افزار ایرانی توزیع می‌کردند ولی امروز درون سراسر کشور، بیش از ۵۰۰ فروشگاه می‌توانیم نام ببریم که نوشت‌افزار ایرانی توزیع می‌کنند.

* امسال که با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شد، دستگاه های رسمی کشور کمکی به شما داشتند؟

خیر. از ابتدا هم که این جریان شکل گرفت به جز حمایت رسانه‌ها خصوصاً صدا و سیما که آن هم با پیگیری رهبرانقلاب بود، شاهد حمایت خاصی نبودیم. ولی به صورت موردی اقدامات خوبی صورت گرفت؛ مثلاً امسال ستاد اجرایی فرمان امام که می‌خواست ازبرای محرومان لوازم‌التحریر بخرد، ایستادگی کرد که حتما لوازم‌التحریر ایرانی اسلامی خریداری کند. ولی همین کار را هم خیلی از مجموعه های دیگر انجام ندادند. درصورتیکه دستگاه‌های دیگر که قصد خرید نوشت‌افزار داشتند، از نوشت‌افزار ایرانی اسلامی استفاده کردن می کردند، می‌توانست کمک بزرگی به اشتغال‌زایی کشور باشد.

* آموزش و پرورش چطور؟

آموزش و پرورش درون سال‌های گذشته نقش خاصی نداشت ولی امسال با بازدید آقای بطحایی از نمایشگاه، قول دادند که ورود کنند. ما انتظار توزیع کالا از وزارت آموزش و پرورش نداریم بلکه درون زمینه تغییر ذائقه و ایجاد فضای فرهنگی ازبرای خرید نوشت‌افزار ایرانی درون دانش‌آموزان و والدین می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. این کار آموزش و پرورش می‌تواند خود به خود تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان را بیشتر به سمت محصول ایرانی سوق دهد.

* با توجه به مشکلاتی که بر سر مسیر تولید داخلی می‌بینید، خصوصا اینکه به صورت طبیعی مواد اولیه اجناس شما هم گران شده، چشم‌انداز فعالیت‌تان را چطور می بینید؟

چندسال پیش که کار را شروع کردیم به هر کسی که ازبرای مشورت یا کمک مراجعه می‌کردیم تقریباً همه جواب منفی می‌دادند و حتی گاهی مسخره می‌کردند. هم از لحاظ اقتصادی می‌گفتند که جواب نمی‌دهد و هم از لحاظ فرهنگی. جریان روشنفکر و حتی فعالان جبهه فرهنگی انقلاب به این باور نرسیده بودند که محصولی می‌تواند با فرهنگ بومی تولید شود و به‌خوبی از آن استقبال شود؛ آن هم با خریداری و نه با سوبسید یا اهدای مجانی.
به همین دلیل شروع کارمان بسیار دشوار بود و بدون حمایت صورت می‌گرفت تا جایی که به دلیل مشکلات مالی حتی دچار مشکلات قضایی شدیم ولی ایستادیم تا کار شکل بگیرد. همه دوستان ایستادگی کردند. بنده مدیرعامل مجمع نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی هستم، ولی تا صبح درون انبار کار می‌کردیم و محصولات را ارسال می‌کردیم تا بتوانیم جواب استقبال و محبت مردم را بدهیم.

* ظاهرا رهبرانقلاب هم درون یکی از جلسات اشاره‌ای به فعالیت شما داشتند

بله. رهبر انقلاب درون جمع اعضای هیئت دولت به این موضوع به عنوان یک کار موفق اشاره کردند. اکنون هرسال افزایش استقبال مردم را می‌بینیم و دیگر ازبرای ما اثبات شده که درون هر موضوعی درصورتیکه ایستادگی کنیم و با همه فشارها سر خم نکنیم، موفق می شویم.
این باور حتی درون بعضی مسئولین کشور وجود نداشت ولی اکنون که موفقیت‌ها و استقبال مردم را دیدند خودشان می‌گویند که درون حوزه‌های دیگر هم این کار شدنی هست.

* واکنش واردکننده ها چطور بوده؟

درون موضوع نوشت‌افزارها ما کسانی را می شناسیم که ابتدا وارد کننده بودند ولی پس رفتند خط تولید آوردند و برند خود را ایرانی کردند. درون این موضوع انگیزه خوبی به وجود آمده. پارسال که از نمایشگاه تخصصی نوشت افزار بازدید می‌کردم خیلی‌ها برخوردهای سرد گذشته را دیگر نداشتند و حتی می‌گفتند که موضوع ازبرای ما جدی شده و انگیزه داریم که خط تولید خودمان را به داخل کشور بیاوریم.

*  فعالیت جدیدی هم خواهید داشت؟

کار مجمع از سال اول با ۲ تولید کننده شروع شد ولی پس احساس کردیم که باید به فکر انگیزه، برنامه‌ریزی دقیق، ارتباط با دستگاه‌ها و ایجاد یک قرارگاه باشیم. فعالیت ما صرفا یک فعالیت صنفی نیست بلکه نگاه ما حفظ و توسعه تولید داخلی هم به صورت محتوایی و هم به‌صورت اقتصادی هست. اکنون دیگر وارد فعالیت جدیدتری هم شده‌ایم و درون حال تلاش هستیم تا تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی توانمندی تولید و کیفیت خود را روز به روز گسترش دهند.

 

انتهای پیام/

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *